Acordarea  de către angajator a concediilor pentru salariații care au adoptat copii sau i-au luat în plasament în serviciul de tutelă/curatelă

Prin Legea nr. 241/2023 pentru modificarea unor acte normative, a fost modificat art. 1241 și 127 din Codul muncii al RM nr.154/2003 și au fost egalați în drepturi și părinții care educă copii adoptați. Modificările vizează acordarea de către angajator a concediilor pentru salariații care au adoptat copii sau i-au luat în plasament în serviciul de tutelă/curatelă.

Subsecvent, la 2 februarie 2024 în Monitorul Oficial a fost publicat Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 14 din 31.01.2024 cu privire la modificarea unor ordine ale ministerului finanțelor, prin care au fost operate modificări la Ordinul Ministerului Finanțelor nr.126/2017 ce țin, inclusiv și de completarea Formei IRM 19.

Anexa nr. 9 la Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 126/2017, după codul categoriei persoanei asigurate 165, a fost completată cu următoarele coduri:

175 – persoană care se află în concediu parţial plătit pentru perioada de încredinţare a copilului adoptabil;

176 – persoană care se află în concediu plătit în cazul adopţiei copilului sau luării în plasament în serviciu de tutelă/curatelă;

177 – persoană care se află în concediu parţial plătit pentru îngrijirea copilului pînă la vârsta de 3 ani în legătura cu adopţia sau plasarea copilului în serviciul de tutelă/curatelă;

178 – persoană care se află în concediu parţial plătit pentru îngrijirea copilului cu vârsta mai mare de 3 ani adoptat sau luat în plasament de serviciu de tutelă /curatelă.

Această informație se declară în scopul stabilirii indemnizațiilor de asigurări sociale de către CNAS, dar și asigurării evidenței stagiului de cotizare pe parcursul acestor perioade. Perioadele declarate de către angajator în Informația IRM 19 cu codurile menționate supra, trebuie să corespundă cu cererea angajatului dar și cu prevederile art. 127 din Codul muncii. 

Important de menționat că până la situația de 1 ianuarie 2024 în rubrica 5 din Informația IRM 19 puteau fi declarate doar categoriile 157, 158 și 165.

De asemenea, Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 126/2017 a fost completat cu anexa nr. 41 Cerințele la completarea Informației privind stabilirea drepturilor sociale și medicale aferente raporturilor de muncă (Forma IRM 19), de care urmează să țină cont plătitorii de contribuții în procesul de completare a Formei IRM 19 pe portalul de raportare electronică administrat de către Serviciul Fiscal de Stat.